Google Adsense optimalizáció

Google Adsense, a Google hirdetési szolgáltatása. Egy igen jó eszköz, de fontos tudni, hogy hogyan használjuk. A Google-nek, nem célja, hogy a felhasználók MFA weboldalakat hozzanak létre. Mi az az MFA? Made for Adsense, azaz Adsense Céllal Létrehozott. Ez nagyjából annyit tesz, hogy a Google nem szeretné, hogy létrehoz valaki egy weboldalt és semmi más célja nincs vele csak, hogy Adsense hirdetéseken keresztül keressen pénzt. A Google-nek az a célja, hogy a weboldalak szerkesztői értékes weboldalakat hozzanak létre és amennyiben az értékes tartalmat elolvasva valaki mégsem találja meg azt amit keresett az adott témával kapcsolatban akkor esetlegesen – ,de tényleg csak esetlegesen – kattintson a hirdetésre. Így a weboldal üzemeltetője (a hirdetések megjelenítője) azon túl, hogy értéket képvisel az olvasó számára még pénzt is kereshet a weboldalán megjelent tartalommal. Minden ami ezzel szemben áll azt nem szereti a Google. Persze a Google Adsense optimalizáció nem feltétlenül arról szól, hogy minden szabályt túl szigorúan betartsunk, így azért lehet optimalizálni arra, hogy lehetőleg a felhasználó meglássa a weboldalunkon a hirdetést, de fontos, hogy ezt ízlésesen, tisztességesen csináljuk. Az, hogy ki, mennyire tartja be a Google Adsense alapszabályok által előírt weboldal fejlesztési technikákat az már mindenkinek a bátorságán múlik.

Mire érdemes figyelni Google Adsense optimalizáció során?

Google Adsense tippek - Google Adsense tapasztalatokNéhány fontos pont amit sose hagyjunk figyelmen kívül:

1. A hirdetési egységek méretét

2. A hirdetési egységek számát

3. A hirdetési egységek elhelyezkedését

4. A hirdetési egységek betűtípusát

5. A hirdetési egységek színösszeállítását

6. A hirdetési egységek típusát

7. A tartalom a hirdetések körül

8. Google Adsense csatornák

9. Google Analytics használata

10. Tesztelés

Ez a 10 dolog, mind nélkülözhetetlen a bevételeink maximalizálása érdekében. Persze van még sok más dolog is amire lehet figyelni, de a Pareto-elv szerint a lényeg, hogy figyeljünk arra ami a bevételeink 80%-át adja és a munka 20%-ával biztosítható, ígyhát foglalkozzunk ezzel a 10 dologgal.

1. A hirdetési egységek mérete a Google Otimalizáció során

Fontos, hogy olyan hirdetési egységeket tegyünk fel az oldalunkra amelyek az adott helyen jól láthatóak a felhasználók számára. A következő hirdetési egység méreteket elérhetőek jelenleg:

Google által javasolt hirdetési egységek

  • 300*250 – Közepes téglalap
  • 336*280 – Nagy téglalap
  • 728*90 – Nagy szalaghirdetés
  • 160*600 – Széles felhőkarcoló
  • 320*50 – Mobil szalaghirdetés

Vízsintes hirdetési egységek

  • 468*60 – Szalaghirdetés
  • 234*60 – Fél szalaghirdetés

Függőleges hirdetési egységek

  • 120*600 – Felhőkarcoló
  • 120*240 – Függőleges szalaghirdetés

Négyzet hirdetési egységek

  • 250*250 – Négyzet
  • 200*200 – Kis négyzet
  • 180*150 – Kis téglalap
  • 125*125 – Gomb

Linkegységek hirdetési egységek

  • 728*15 – Vízszintes, nagy
  • 468*15 – Vízszintes, közepes
  • 200*90 – függőleges, extra nagy
  • 180*90 – függőleges, nagy
  • 160*90 – függőleges, közepes
  • 120*90 – függőleges, kicsi
Érdemes a hirdetéseket úgy összeválogatni, hogy többféle méretet és típust használjunk, pl legyen függőleges nagyméretű hirdetés és vízszintes hirdetés is, de mindenképp legyen link hirdetés is. Minden oldalon más és más működik, de általános nézet, hogy a következő hirdetési egységek nagyon jól működnek:
  • 336*280 – Nagy téglalap
  • 728*90 – Nagy szalaghirdetés
  • 160*600 – Széles felhőkarcoló
  • 728*15 – Vízszintes, nagy linkegység
  • 200*90 – függőleges, extra nagy linkegység

2. A Google Adsense hirdetési egységek száma

A Google Adsense szabályzata következő mennyiségű hirdetési egységet enged meg egy weboldalon belül:

  • Maximum 3 szöveges hirdetés
  • Maximum 3 linkeket tartalmazó hirdetés
  • Maximum 2 Google keresési ablak

Ennek eredményeként akár 8 darab hirdetést is elhelyezhetnénk egy oldalon belül ami nagyon jól hangzik, viszont fontos, hogy átgondoljuk az elehelyezett hirdetések számát a következők szerint is:

  • A cél, hogy az olvasó számára értéke képviseljünk és ne hirdetések tömkelegét. Ezért csak annyi hirdetést tegyünk ki az oldalra ami még nem zavaró a felhasználók számára
  • Gondoljuk át. A Google is pénzből él. Mindig azokat a hirdetéseket jeleníti meg prioritással melyek többet fizetnek egy kattintásért (és természetesen relevánsak az adott témára vonatkozólag). Így minél több hirdetési egységet jelenítünk meg, annál több hirdetés lesz látható és egyre nagyobb az esélye, hogy “túl olcsó” hirdetések is megjelennek. Ennek megfelelően gyakran találkozhatunk olyan javaslattal mely csupán 1 hirdetési egységet javasol, általában a 336*280-as nagy téglalapot.
  • Helyezzük el az általunk preferált hirdetéseket az oldalunkon és nézzük meg, hogy mindegyik hirdetési ablakban releváns hirdetés jelenik-e meg. Ha nem akkor az azt jelenti, hogy valószínűleg kevesen hirdetnek az adott témára. Ha pedig valaki a “sárga bicikli”-re keres és a mi weboldalunkon “pogácsa” hirdetést lát akkor vajmi kevés esélyünk van kattintásra.
Arra lehet számítani, hogy ha nem használjuk ki az összes lehetséges hirdetési egyéget akkor esetlegesen a Google-től kapunk egy levelet amiben azt javasolja, hogy jelenítsünk meg több hirdetést, de ezt ne feltétlenül kövessük, tartsunk ki a mi saját szabályaink mellett.

3. A hirdetési egységek elhelyezkedése

Előszöris mondanám, hogy mely alap taktikák léteznek a hirdetések elhelyezésére:

  • Csak 1 hirdetés elhelyzése, mely a bejegyzés felett helyezkedik el és a bejegyzés szövege nincs a hirdetés mellett (nincs beágyazva). Ezek általában “Nagy Téglalap” hirdetések. Ez azért jó, mert közvetlenül a hridetés címe alatt van és ezáltal jó eséllyel rápillant az olvasó
  • Több hirdetés elhelyzése a lent látható “Google Adsense” hőtérkép segítségével (mint fő iránymutató). A lényege, hogy minél sötétebb egy adott terület, annál joban figyel rá a látogató. Ennek megfelelően érdemes elhelyezni a hirdetéseket. Fontos, hogy a Google Adsense Szabályzatát lehető leginkább követve a weboldal megnyitásakor látható rész ne legyen “teletömve” hirdetéssel.
  • Vannak speciális weboldal sablonok, melyek a hirdetésekre való kattintások esélyét a lehető legnagyobbra próbálják növelni etikus módszerek segítségével. Ezek közül én kettőt kedvelek és használok leginkább, melyek bemutatóját a “Google Adsensre Optimalizált WordPress Sablonok” bejegyzésben találod.
  • Egy további fontos tipp, hogy a “NAVIGATION BAR” (Menüsor) felirattal jelölt hely igen ideális, egy vízszintes link alapú hirdetés használatára, mivel a látogatók weboldal menüpontokat várnak, ezáltal esélyes, hogy rápillantanak, ha át akarnak lépni másik menüpontba.

Google Adsense Hirdetések Elhelyezése - Google Adnse Optimalizáció

4. A hirdetési egységek betűtípusának szerepe a Google Adsense optimalizáció

Itt 1 igen fontos szabály van. Fontos, hogy a hirdetés minél jobban úgy nézzen ki, mintha a weboldal tartalmának a része lenne. Ez a beállítás egyáltalán nem csalás, teljesen etikus módszer. A látogatók jóval nagyobb eséllyel nézik meg a hirdetést azáltal, hogy a weboldalon látható tartalmakkal azonos betűtípusa van. Erre az elején sokáig nem figyeltem, de rájöttem, hogy hihetetlen szerepe van a CTR (ClickTrough Rate, azaz átkattintási arány) növelésében.

5. A hirdetési egységek színösszeállításának szerepe

Csakúgy, mint a hirdetések betűtípusa esetén úgy itt is az az elsődleges cél, hogy a hirdetés színvilága minél jobban illeszkedjen a weboldalhoz, azaz, a felhasználók a lehető legkevésbé vegyék észre, hogy hirdetésről van szó. Hogyan valósítható ez meg? Vegy egy olyan sablont használunk amely automatikusan beállítja a hirdetések színét és nekünk ezzel semmit sem kell törődni, mint pl. a CTR-Theme, melyről az Adsense Sablonokat bemutató bejegyzésben már írtunk.

Ha viszont sok időnk van vagy nem szeretnénk sablont venni, akkor javaslom, hogy a weboldalunk színeinek megállapításához használjuk az Instant Eyedropper-t ami lényegében egy színkód kiolvasó program. Nagyon egyszerű a használata és ingyenes. Az ezzel kiolvasott színkódot már beállíthatjuk a hirdetés színének és garantáltan paszsolni fog az oldalunkba. Ami kissé nehézkesebb lehet, hogy a betűk színét pontosab beállítsuk, de nagyítással ezt is meg lehet oldani.

Egy trükk a színekkel kapcsolatban ami néha beválik. Érdemes a hirdetésekben megjelenő linkek színét a sztenderd kék linkre állítani (színkódja: #0000FF). Ez szokott működni, mert ha az emberek egy weboldalon vannak és elolvasták a tartalmat akkor keresik a következő lépés, mely 3 féle lehet

  1. A böngésző ablak becsukása. Nem jó, mert nem kattintot a hirdetésünkre.
  2. A böngésző ablak vissza gombjának megnyomása. Szintén nem kattintott a hirdetésre.
  3. Az oldalunkon belüli továbbkattintás. Ha a felhasználó ezt választja akkor elkezd menüpontokat vagy linkeket keresni és mára már bele van kódolva az emberi agyba a linkek kék színe. Ha meglát egy ilyen kék színt akkor lehet, hogy elolvassa mi az vagy talán anélkül is egyből rákattint. Nekünk pedig ez máris néhány forintot vagy eurót jelenthet!

6. A Google Adsense hirdetési egységek típusai

A hirdetési egységek típusai az egyik legalapvetőbb kérdés amit fel kell magunknak tenni. 2 fő típust különböztetünk meg egymástól. Vannak a szöveges és a képes hirdetések.

A szöveges hirdetések azért nagyon jók, mert itt egy hirdetési egységben több tartalom is megjelenhet és mivel ennek a létrehozása egyszerűbb, így általában a hirdetők is ezt részesítik előnyben, ergo nagyobb az esély, hogy releváns hirdetés jelenik meg az oldalunkon. Ám amennyiben olyan oldalt üzemeltetünk melyre jó minőségű képi hirdetések jelennek meg, akkor érdemes 1-1 hirdetési egységgel kísérletezni és kipróbálni a kép formátumú hirdetés.

A szöveges hirdetésen belül még megkülönböztetjük a tényleges szöveges hirdetéseket – , melyekhez van egy hirdetés cím, egy rövid leírás és egy webhivatkozás – és a link hirdetéseket, melyek csak 2-3 szóból álló “gondolatébresztők”. Miért jók ezek hirdetések? Mert azt a látszatot keltik, mintha egy menüsor lenne az oldalon belül. Ez igen hasznos amikor a menüsor magasságában van elhelyezve az ilyen hirdetés, csak ajánlani tudom.

Összességében azt javaslom, hogy az oldalon mindenképp legyen legalább 1 link formátumú hirdetés (vagy vízszintes, vagy hosszú álló hirdetés), legyen minimum 1 nagy kocka hirdetés és legyen még 1 nagy oszlop hirdetést. Ha megoldható a keresési ablak beillesztése az nagyon jó és még érdemes figyelni arra, hogy a képes hirdetések milyen eredményt adnak (, de továbbra is a szövegesek a preferáltak).

7. A hirdetések körüli tartalom szerepe Google Adsense optimalizációban

Miért fontos a tartalom a weboldalakon? A Google a következő fő szempontok szerint határozza meg, hogy milyen hirdetést jelenítsen meg a felhasználónak:

  1. A weboldalon található tartalom alapján (természetesen ez a keresési eredményre nem igaz)
  2. A weboldal beállításai alapján (kulcsszavak, meta leírás és cím)
  3. A látogató keresései alapján (milyen szóra keresett, hogy minket megtalált, esetleg mire keresett előtte)
Ez alapján a tartalom kiemelt fontossábú szereppel bír. A tartalmat “elolvasva” látja a Google Adsense rendszere, hogy miről is írunk az oldalunkon. Ha pedig nincs vagy nem elegendő a tartalom akkor sokkal nehezebben tudja az értelmezni. Fontos, hogy a megjelenített tartalmak SEO szempontjából jó minőségüek legyenek, amiről a keresőoptimalizálásról szóló tartalmainkban lehet bővebben olvasni.

8. Miért fontosak a Google Adsense csatornák

Szépen lassan eljutunk odáig, hogy a weboldalunkon már jó minőségű hirdetések jelennek meg és a hirdetések pozíciónálása révén magasabb bevételre tudunk szert tenni. Viszont ahogy fennt is írtuk elég sok hirdetés típusunk van és ezek eltérő hatékonysággal működhetnek. Nem érdemes az oldalon tartanunk azokat a hirdetéseket, melyek nem hatékonyak, azaz a felhasználó “nem látja” őket (azaz nem kattint rá) vagy a kattintások értéke nagyon alacson más, az oldalon lévő  hirdetésekhez képest.

Ha a hirdetéseink egy “nagy kalap” alatt futnak akkor sose tudjuk meg, hogy melyik hogy dolgozik, csak azt látjuk, hogy vannak hirdetéseink és azok pénzt termelnek. A Google ennek a problémának a kezelésére hozta létre az úgynevezett hirdetési csatornákat, melyekbe be tudjuk rendezni a hirdetéseinket. Ezáltal csoportosítani lehet az egyes hirdetéseket (akár külön-külön is!!!) és a csoportosítás szerint tudjuk követni. Így a nap végén láthatjuk, hogy az oldalunk termelt 10-20 eurót és mely hirdetési egység milyen mértékben járult ehhez hozzá.

A hirdetési egységeknek két fő mérőszáma van:

  1. A CTR (imádom ezt a szót!!!). A CTR (ClickTrough Rate), azaz átkattintási arány mondja meg, hogy hányszor jelent meg az adott hirdetés és abból hányan kattintottak rá. A Google által kalkulált CTR a hirdetések megjelenése alapján számol, ami azt jelenti, hogy egy oldalon ha 5 hirdetés megjelenik amikor betöltjük és valaki rákattint az egyik hirdetésre, akkor az 5 hirdetésből 1-re kattintott “csak” rá, így a CTR-ünk 20% lesz. Az én meglátásom szerint volt 1 látogatom aki 1 oldalt nyitott meg és máris hirdetésre kattintott, ezért a CTR 100%. No mindegy, ez csak egy logikai bukfenc számomra amit nehezen fogadok el. Mindenesetre a lényeg, hogy a CTR mondja meg, hogy milyen gyakran kattintanak a hirdetésre. Ha a CTR 10% fölött van akkor az az én szememben már nagyon jó. Vannak olyan “guruk” akiknek a 20% a normális, de nekem ezt még sose sikerült összehoznom, sőt jellemzően az 5%-nak is nagyon örülök már. Van még hova fejlődnöm.
  2. A másik ilyen mérőszám a CPC, azaz Cost-per-Click (kattintásra jutó költség). A költség a mi esetünkben bevételt jelent, így ez a mutató mondja meg, hogy adott hirdetésre kattintásért mekkora összeget fogunk kapni. Persze azt sose tudhatjuk meg, hogy melyik hirdetésre történt a kattintás, így ilyen szempontból nehéz optimalizálni, de a keresőoptimalizálás során ezzel is foglalkozni kell (helyes kulcsszó választás). A CPC-ből egy átlagos értéket mutat a Google Adsense felülete, azaz annyit fogunk látni, hogy volt 10 kattintásunk és az átlagos kattintási érték az 0,1 EUR (csak egy példaként). Ebből annyit fogunk látni összegzésként, hogy 1 EUR-t kerestünk, de azt nem fogjuk tudni, hogy az egyes kattintások mekkora értékkel bírtak.
A fenti mérőszámokat figyelve igen  pontosan meg lehet állapítani, hogy az adott csatornáhhoz tartozó hirdetések megfelelő hatékonysággal működnek vagy valami változtatni kell rajtuk. Érdemes figyelni a csatornákat!

9. Google Analytics és Google Adsense integrációja

A Google a 2011-es év során vezette be, hogy a Google Analytics (a Google Saját weboldallátogatottság statisztikai modulja) és a Google Adsense funkciókat egy speciális követő kód segítségével integrálni lehet egymással. Így lehetőségünk van látni a Google Analytics rendszerben, hogy a weboldalunk milyen hatékonysággal (CTR és CPS) működnek a hirdetések. Ez nagy segítség azoknak akik egy nagyra nőt weboldalt üzemeltetnek, mert mérni tudják, hogy melyek azok a tartalmak, amik hirdetésre kattintásra ösztönzik a felhasználókat. Ha pedig látjuk, hogy melyik tartalom hoz nekünk bevételt akkor már csak annyit kell tennünk, hogy oda irányítjuk a látogatókat. Ez történhet, keresőoptimalizálás vagy csak webergonómia (pl. saját weboldalon elhelyezett belső hirdetés) segítségével. Igen hasznos funkció!

10. Google Adsense optimalizáció legfontosabb eleme: A Tesztelés

Ezt feladatot a legkönnyebb leírnom. Bármit is olvastál itt vagy bármilyen ötleted támad, tesztelj. Tesztelés nélkül semmit sem ér a weboldal fejlesztése. Ha csak kiraksz egy hirdetést és arra számítasz, hogy egyik napról a másikra hirtelen nőni fog a bevételed akkor tévedsz. Meg kell látni, hogy mi az az optimális beállítás, amely a lehető legmagasabb bevételt eredményezi. Ha pedig úgy gondoljuk, hogy eleget teszteltünk már az oldalon akkor nézzük meg az eredményeket. Ha elértük a célunkat és láthatóan nincsenek más alternatívák, akkor nagyjából kihoztuk az oldalból a lehetőségeket.